VW ID4 er et vendepunkt i elbilenes utvikling – endelig en elektrisk familiebil!
Tidligere har det vært fokusert på sportsmodeller og luksusmodeller, men nå kommer det endelig en familiebil. Dette er en stor bil – 4,58 meter lang, 1,8 meter bred, 1,63 meter høy og har et bagasjerom på 540 liter. Det er ikke veldig mange elbiler som kan måle seg med dette. Bilen er ikke ment å gå fort eller å se sprekest ut, men ment å brukes på langtur med familien – og ha med masse bagasje.
VW ID4 er første gang vi ser en familiebil i denne prisklassen.
Pluss og minus ved VW ID4
- Romslig
- Bra familiebil
- God kjøreopplevelse
- Mye bil for pengene
- Billige deler
- Dårlig infotainmentsystem
- Ikke så sporty
Kjøreopplevelsen
Denne bilen er som sagt ikke veldig sporty, og den er ikke spesielt morsom å kjøre. Men det betyr ikke at det er noe galt med bilens kjøreegenskaper. Styringen er faktisk veldig deilig og komforten i bilen er topp og har god demping. Den er også relativt stillegående når du kjører. VW ID4 er en stille og fin familiebil.
Les mer: Så lang tid tar det å lade en elbil
Ladetid og fart
Det som imponerer er at bilen får toppfart uten å måtte kjøre langt. Temperaturen var heller ingen hindring for å nå toppfarten. Ladehastigheten er gjennomsnittlig 95 kilowatt i timen – det er relativt høyt. Det ryktes om en oppdatering til 120KW, noe som vil gi VW ID4 en imponerende ladetid helt ned til 30 minutter.
Interiør
VW ID4 er en veldig romslig bil og føles veldig stor. Designet er minimalistisk og minner litt om Tesla 3. Materialene brukt føles litt billige, og den blanke sorte plasten som brukes er ikke fin. Det blir skittent og støvete etter en time, spesielt med familien ombord. Dørene og dashbordet hever standarden litt, og skjermene ser veldig fine ut. De praktiske løsningene som koppholder og ladestasjon er også gode. Setene er behagelige og myke og totalt sett liker vår testekspert bilens interiør. De billige delene kan man leve med til denne prisklassen, for det er andre detaljer i bilen som holder et høyt nivå. Husk: VW ID4 er ikke en luksusbil, det må du ha i bakhodet.
VW ID4
Tidligere har det vært fokusert på sportsmodeller og luksusmodeller, men nå kommer det endelig en familiebil.
VW ID4:Pris og rekkevidde
Bilen er veldig interessant priset og setter en ny standard for denne typen biler. Startprisen på den enkleste modellen er i underkant av 350.000kr, det er ganske sykt. Pro-versjonen koster 417.000kr, og den Kris Rifa har tester er Max-versjonen som koster litt mer enn 500.000. Det er vanvittig mye bil og rekkevidde for pengene.
Se mer- her er hele videoanmeldelsen
Infotainment i VW ID4
Teknologien i VW ID4 er faktisk ganske bra. Foran deg har du en 5” skjerm som viser fart og annen grunnleggende info. Mellom førersetene er hovedskjermen på 12”. Skjermene er nydelige å se på, men den i midten har ikke god funksjonalitet i det hele tatt. Den lagger og er helt ubrukelig om du vil sveipe tilbake. Touch-knappene er vanskelig å styre og layouten er er irriterende. Du må rett og slett trykke mange ganger for å komme dit du vil, for det finnes ingen snarveier på hovedmenyen.
Akkurat her virker som de har vært mange kokker når de lagde dette systemet. Touch-knappene under skjermen og på rattet er rett og slett dårlige. Det hele virker uferdig, og er egentlig flaut fra VW. Vår ekspert pleier å være en rolig person, men har virkelig latt seg frustrere over VW ID4 infotainment-systemet. Det lyser ikke opp når det er mørk, så man ikke ser hvor man trykker! For å si noe positivt, så har elbilen et stort og vakkert “head-up”- display som forhåpentligvis flere biler begynner med. Displayet viser også animasjoner på hvor langt du er fra andre biler og kjøreretning. Alt annet av teknologien funker veldig bra, spesielt autostyringen, så det er synd hovedskjermen ødelegger.
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Konklusjon
ID4 er en fantastisk familiebil. Den er stor, den er romslig, har et stort bagasjerom, lang rekkevidde og en god pris. Men – og dette er et stort MEN – infotainmentsystemet er svakt. Det er en dealbreaker for vår bilekspert. Systemet har ikke fungert, hengt seg opp og er lite intuitivt å bruke. Kris Rifa ville ventet med å kjøpe denne bilen til systemet er fikset. Det er synd, for VW ID4 er en så bra bil ellers.
VW ID4
Spesifikasjoner
Batterikapasitet
77 kWt
Bagasjeromsvolum
543 l
Lengde
4580 mm
Bredde
1850 mm
Høyde
1630 mm
Vekt
1891 kg
Rekkevidde
524 km (WLTP)
Type
Familie SUV
Ladekabler
Bildeler og verktøy
Har Kris Rifa skiftet mening om VW ID4?:
@Krisrifa