Volvo C40 er en elbil vår ekspert Kris Rifa ville kjøpt med sine egne penger. Det er flere gode grunner til å kjøpe en.
Volvo C40 pris starter på rundt 580.000 kroner. Med alt av tilleggsutstyr så koster den 624.000 kroner. Det mener vår bilekspert er en god pris når du får så mye bil for pengene.
Pluss og minus ved Volvo C40
- God pris
- Kjøreegenskaper
- Bra infotainment
- Flott interiør
- Litt lite bagasjerom
- Trangt bak
- Dekkstøy
Kjøreopplevelsen i Volvo C40
Volvo C40 er ikke best på noe, men god på alt. Dette gjør at bilen ikke skuffer noen steder. Kjøreopplevelsen er fin. Styringen føles naturlig og progressiv.
Man sitter høyt og godt når man kjører – dette er den beste kjøreopplevelsen vår tester har hatt innenfor dette segment av biler. Volvo C40 føles naturlig å kjøre, kalibreringen og vekten av pedaler- og kontroller er god.
Volvo C40
Dette er lett den beste kjøreopplevelsen jeg har hatt innenfor dette segment av biler
– Kris Rifa
Utseende
Elbilens utseende er noe av det tøffeste på markedet. Kris liker spesielt plasseringen av frontlys, hvordan sidepanel og bakdel ser ut. Om du skal ta et bilde finnes ikke en dårlig vinkel på bilen.
Interiør
Bilen føles veldig romslig foran i førersetet. Volvo sin elbil er ikke like stilig som for eksempel en Mercedes, men kvalitet og finish er faktisk bedre enn på Mercedes sine elbiler. Volvo C40 har en mye mer gjennomført stil totalt og føles mer solid innvendig enn Mercedes sine elektriske biler.
Volvo C40
Bak i bilen er nok det kjedeligste stedet å være
Førersetet i C40 er noen av det beste som finnes. Kris kan bekrefte komforten også på lange turer: Han har kjørt Volvo C40 fra Norge til Italia.
Man sitter også høyere enn i noen annen elektrisk SUV. Med andre ord: God komfort foran. Bak derimot, er det trangt. Vår ekspert er 178 centimeter høy og har helt OK beinplass, men nesten ingenting å gå på før hodet treffer taket. Takets krumme design, gjør at taket går nedover lenger bak i bilen og kutter hodeplassen.
Bak i bilen er nok det kjedeligste stedet å være. Døren er liten, og man trenger ikke være høy for å måtte bøye seg for å komme inn eller ut av baksetet. Hadde det ikke vært for takvinduet, ville det føles enda trangere å sitte bak, så dette er viktig å huske på hvis du skal kjøpe deg en Volvo C40.
Designmessig er det like fint i passasjerrommet – samme funksjoner og samme standard. Hadde det ikke vært for panoramasoltaket ville det føles enda trangere.
Se mer: Hele videoanmeldelsen av Volvo C40
Infotainment
Førerdisplayet er 13” (tommer) og er et av de beste på markeder, med god farge og bildekvalitet. Brukergrensesnittet i bilen er Android Automotive og det fungerer jo supert.
Å finne frem i menyer er ryddig, enkelt og systemet har god reaksjonstid. Et lite savn er ryggekamera og 360-kamera i det samme skjermbildet. Dette er ikke en big deal, men litt dumt å måtte trykke seg inn for å se ryggekamera, for da mister du 360-kamera-visningen.
Dette håper vi blir fikset i en oppdatering snart.
Google Assistent funker veldig bra (det beste på markedet faktisk), og er en effektiv måte å søke opp på kart og lignende.
Tips om dekk
Det er ikke mye negativt å si om Volvo C40, men det var hakket mer dekkstøy enn det det burde være. Testkjøringen ble gjennomført på 20” helårsdekk.
Støyen avhenger av underlaget, men det anbefales å prøvekjøre bilen på veiene man kommer til å kjøre mest. Da får du høre hvor mye støy det er når man kjører. Det var ikke så mye dekkstøy da bilen ble kjørt med vinterdekk.
Dette er det eneste med bilen som er veldig negativt, i tillegg til begrenset plass i baksetene.
Ellers skårer bilen generelt høyt.
Les mer om lading av elbil
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Volvo C40 oppsummert
Volvo C40 er en ekte crossover SUV, en middels stor elbil for hele familien. Du får veldig mye for pengene når du kjøper denne. Den har et flott interiør, et godt infotainmentsystem, god kjørekomfort og du sitter godt i den. Den eneste svakheten er noe begrenset plass.
Volvo C40
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
7.6 sekunder
Batterikapasitet
78 kWt
Bagasjeromsvolum
413 l
Lengde
4440 mm
Bredde
2035 mm
Høyde
1591 mm
Vekt
2005 kg
Rekkevidde
505 km (WLTP)
Type
Crossover
Ladekabler
Bildeler og verktøy
Se Rekkevidde-test:
@Krisrifa