Vår bilekspert Kris Rifa har gjennomført sin test av Volvo XC40 Recharge, Volvos første helelektriske bil, og er full av lovord. Faktisk så fornøyd at han kaller et kjøp av denne elbilen for en «no-brainer».
Volvo XC40 Recharge pris: Bilen starter på rundt 530.000 kroner. For 550.000 kroner får du oppgraderinger som pilot assist og LED hovedlys. Om du har råd til 600.000 kroner får du 360 kamera, harman kardon lydsystem, panorama soltak, elektriske seter og masse annet. 600.000 kroner med alt dette utstyret er god verdi for pengene.
Pluss og minus ved Volvo XC40 Recharge
- Rask og responsiv
- Svært gode kjøreegenskaper
- Suveren infotainment
- Litt skuffende rekkevidde
- Ikke den raskeste ladetiden
Er Volvo XC40 Recharge rask og god å kjøre?
Ja, så absolutt! 408 hestekrefter fordelt på to elektriske motorer, en på frontaksel og en på bakaksel.
0-100 kilometer i timen tar kun 4,9 sekunder, men føles faktisk enda hurtigere. XC40 Recharge føles raskere enn Audi E Tron S, som også er en rask elbil. Responstiden er umiddelbar og føles fra start. Man både hører og føler at hjulene tar grep på veien. En annen ting som overrasker er kontrollen i svinger. Om man kjører litt for fort inn i en rundkjøring, vil man likevel ha kontroll.
Lading og ladehastighet
Ladingen er på 150 kilowatt. Det er ikke dårlig, men heller ikke blant de beste. 38 minutters ladetid på sommeren og 47 minutter på vinteren er for eksempel dobbelt så lenge som for Tesla Model 3. Så Volvo XC40 Recharge vil fungere best for reiser du kan gjøre i ganske høy hastighet.
Rekkevidde
Volvo XC40 Recharge er også ganske batteritørst, og en av elbilene som bruker mest batteri når man kjører. Det er fortsatt ikke dårlig, men det finnes elbiler med bedre rekkevidde for lange turer. På sommeren er rekkevidden 300-250 kilometer, mens vinteren gir 200-250 km.
XC40 Recharge vs. Polestar 2
En naturlig sammenligning er Polestar 2. Bilene har samme batteripakke og lik fart, men Polestar 2 ser litt slankere ut og er 100.000 kroner rimeligere. XC40 Recharge gir imidlertid en mye bedre kjøreopplevelse og har bedre komfort. Det er god plass og man får følelsen av å sitte i en SUV. Så XC40 Recharge er en bedre investering enn Polestar 2.
Ekstrautstyr
Som nevnt innledningsvis får du ganske mye ekstrautstyr om du betaler mer. Første oppgradering gir deg blant annet pilot assist og LED hovedlys. En oppjustert løsning vil gi deg tekniske finesser som 360 kamera, et godt lydsystem, soltak og elektriske seter. Her må du regne med en prislapp på rundt 600.000 kroner, men det er fortsatt god verdi for pengene.
Volvo XC40 Recharge
Man får følelsen av å sitte i en SUV
Infotainment
XC40 Recharge har Android Automotive operativsystem, med google maps rett på displayet. Det er et fantastisk system som er lett å lese og svært elegant. Du kan også bruke stemmestyrt Google assistant, noe som gir en følelse av et moderne og innovativt system. Dette er kanskje det beste infotainment-systemet på markedet akkurat nå.
Les mer om lading av elbil
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Volvo XC40 Recharge oppsummert
XC40 Recharge er rett og slett en suveren elbil. Her får du god verdi for pengene, faktisk så bra at vår testekspert kaller det en «no-brainer». Utseende, komfort, kjøreegenskaper, størrelse og bagasjeplass er helt i toppen. Eneste minusene er rekkevidde og ladetid. Om du har råd er dette en glimrende bil.
Volvo XC40 Recharge
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
4,9 sekunder
Batterikapasitet
75 kWt
Bagasjeromsvolum
419 l
Lengde
4440 mm
Bredde
1863 mm
Høyde
1647 mm
Vekt
2167 kg
Rekkevidde
499 km (WLTP)
Type
Crossover
Se hele testen av Volvo XC40 Recharge i videoformat:
@Krisrifa
Ladekabler
Bildeler og verktøy