Da vi testet Ford Mustang Mach-E GT ble vi både begeistret og skuffet…
Mach-E GT har mye under panseret. To elektriske motorer, en foran og en bak, som gir 487 hestekrefter og 0-100 km på 3,7 sekunder. Bilen har firehjulsdrift og lader med 88 kWt. 500 km rekkevidde. Stor batteripakke, men treg lading.
Videre får du Bang Olufsen anlegg og GT seter. Alt følger med og du får kun gjøre valg med soltak og farge. Prisen er på rundt 658.000 kroner og regnes som en konkurrent til Tesla Model Y.
- Stilig utseende
- Komfortabelt og fint interiør
- Veldig rask
- Treg lading
- Alt for mange varslingslyder
- Dårlig fjæring
Er Ford Mustang Mach-E GT bedre enn vanlig Mach-E?
Ja, men bare litt. Dette er en oppgradering på det meste.
Det første man legger merke til er utseendet. Testbilen var i en herlig oransje farge som folk snur seg etter på gaten, men det er like stor grunn til å like formen som fargen. 20″ hjul både ser bra ut og kjører fint, det er overraskende lite støy til tross for stor hjulstørrelse.
Interiøret har stort sett høy kvalitet og ser bra ut. Setene har «minne», noe som gir ekstra god komfort under kjøringen. Displayet er stort og tydelig, og passer fint i et førerhus med god plass.
Irriterende lyder og dårlig fjæring
Det er imidlertid en del irriterende ting med Mach-E GT. Det første vi legger merke til er størrelsen på bagasjerommet, og det er ikke spesielt stort til en bil i denne klassen.
Når man vel kjører bilen er det utrolig mye lyd fra panelet. Alt som skjer har en egen lyd, noe som sikkert er fint for noen, men vi syns det var fryktelig irriterende. Om dører åpnes, spilles det av en lyd. Om noen er i baksetet, spilles det av en lyd.
Vi merket også at knappene for å åpne eller låse dørene ikke alltid fungerte, det er ikke spesielt bra.
Under selve kjøringen synes vi også at bilen er litt for tung på rattet, men det er nok noe man kan vende seg til.
Vårt største ankepunkt er imidlertid fjæring og dempere fra MagneRide. Det er sikkert en god teknologi, men det føles ikke bra på norske veier. Det går fint i lav fart på gode veier, men så fort man øker farten og veien er litt dårligere blir det humping og hopping. Ikke komfortabelt i det hele tatt.
Ford Mustang Mach-E GT rekkevidde
Ford opplyser om en rekkevidde på 550 kilometer med long-range batteri, mens realiteten nok ligger rundt 430 kilometer. Det er fortsatt en god rekkevidde, men ladetiden er dessverre ganske treg. Så for lange turer bør man planlegge god tid.
Eventuelt tråkke på gassen – dette er en veldig rask bil.
Ford Mustang Mach-E GT
– Dårlig demping / fjæring er nesten en dealbreaker.
Les mer om lading av elbil
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Ford Mustang Mach-E GT oppsummert
Ford Mustang Mach-E GT er en oppgradering fra Mach-E og har mange gode egenskaper. Dessverre føles den ikke så bra når man kjører den, og da kan vi ikke unngå å bli litt skuffet. Fjæringen er rett og slett en dealbreaker.
Skal du vurdere denne bilen må du ta den på en god testrunde først, og ikke bare på perfekte veier. Da kan du vurdere om dette er et like stort problem for deg som det var for oss.
Ford Mustang Mach-E GT
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
3.7 sekunder
Batterikapasitet
88 kWt
Bagasjeromsvolum
402 l
Lengde
4743 mm
Bredde
1881 mm
Høyde
1613 mm
Vekt
2273 kg
Rekkevidde
440 km (WLTP)
Type
Familie SUV
Se hele testen av Ford Mustang Mach-E GT i videoformat:
@Krisrifa
Ladekabler
Bildeler og verktøy