Test: BYD Tang føles som en luksusbil

Hans Christian Haraldsen Moen

BYD Tang (Build Your Dreams) eksteriør
BYD Tang (Build Your Dreams) eksteriør

4.5

BYD Tang er en ekte SUV, en stor og innholdsrik elbil for hele familien. Den gir deg en luksusfølelse som du vanligvis må ut med mye mer penger for. Den er blant de mest fornuftige kjøpene i sin klasse, spesielt hvis man tar pris med i bildet: Her får du veldig mye bil for pengene!

Vi har testet BYD Tang: Veldig mye bil for pengene

  • Mye bil for pengene
  • Kjøreegenskaper
  • Bra hardware
  • Størrelsen

  • Softwareproblemer – blir kanskje fikset
  • Ladehastigheten
  • Ikke topp kvalitet skjermer

Rekkevidde 4.3

Batteri/ladeegenskaper 4.1

Kjøreegenskaper 4.7

Design 4.6

Interiørkvalitet 4.5

Teknologi og infotainment 4.1

Komfort 4.7

Pris 4.9

Sammenlagt 4.5

BYD Tang Electric (Build Your Dreams) er en kjempestor bil. Den har så å si alt du kan tenke deg av utstyr, og konkurrerer med de største luksusbilene fra Tesla, HongQi, Xpeng, BMW, Volvo, Mercedes, Audi, Voyah og Nio.

Prisen er kjempebra. For rundt 600.000 kr får du vanvittig mye bil og en høy luksusfølelse, men er det en luksus-SUV? Ja og nei. Den har ikke helt den samme luksusen som i tyske elbiler, eller som i andre europeiske elbiler, men den er nære på. Noen av materialene i bilen er litt kjipere enn i tilsvarende europeiske biler, men likevel ser og føles BYT Tang veldig luksus og solid.

Ingenting rister, alt er skrudd sammen skikkelig.

Kris Rifa i førersetet på elbilen BYD Tang (Build Your Dreams) mens han gjennomfører en test

God på veien – takler dårlige veier bra

Vi har testet bilen på en vei med mye hull, en vei som i andre biler virker humpete. BYD takler hullene og sprekkene i veien godt. Den føles veldig veldig bra! Sammenlignet med en fossilbil som Volvo XC90, er denne bedre. Det samme gjelde, HONGQI E-HS9, også en kinesisk elbil i samme, store SUV-klassen.

Kanskje er noe av forklaringen på den gode veifølelsen at BYD Tang har tradisjonelle støtdempere som fungerer utmerket.

BYD Tang virker stor når man kommer innpå bilen. Til tross for at den er så stor og tung, er den likevel ganske lett å kjøre. Rattet føles litt analogt, som gammeldags servostyring. Det er ikke sikkert alle liker akkurat det, men selv om den ikke er veldig sporty så vi liker det. Sporty er uansett ikke meningen med denne elbilen.

Se mer: Videoanmeldelse av BYD Tang

Veistøy – ikke helt topp nivå

Veistøy er en annen sak. Vindstøydempingen er ganske bra, men veistøyen inne i bilen er ikke helt på topp.

Gode bilseter

BYD Tang har imponerende gode seter. De er ventilerte, oppvarmede, solide og luksuriøse. Seten når nesten opp til Audi e-tron 55, som har omtrent det samme utstyret, men Audi har kanskje litt bedre materialer. Men så koster den også 300.000 kroner mer.

Les også: Er dette en ekte Audi?

Leter du etter en veldig romslig familiebil med 7-seter er det nærliggende å tenke for eksempel Tesla X, men den er også 300.000 kroner dyrere. Ja, det er andre elbiler også, for eksempel Hong-Qi, men man sitter ikke så høyt og fint i noen av dem som i BYD Tang. 

Mye for pengene:

«Har så å si alt av utstyr og koster rundt 600.000 kroner. Det er mye bil for pengene!» – Kris Rifa

Baksiden er fordelen

Det vi er minst fornøyd med på bilen, er fronten. Grillen ser ut som en Toyota – ikke akkurat den vakreste bilen. Baksiden derimot, den er toppers. BYD Tang ser virkelig flott ut bakfra – og ser helt OK ut fra sidene.

Inne i kupeen

Det store soltaket er kjempeflott, og det kan faktisk åpnes, i motsetning til panoramataket i andre elbiler. De fleste knappene i BYD Tang er bra, men noen av dem føles litt billige og layouten på knappene er også litt ulogisk.

BYD Tang har et digitalt instrumentpanel. Når det er sol er det vanskelig å se skjermen. Det skinner veldig i det og det er alt for lyst – men dette kan endre seg i en senere oppdatering av bilen. Layouten på skjermen er OK, det er lett å få med seg informasjonen.

Skjermen i midten er også helt grei. Den ligner på et nettbrett limt fast på dashbordet – fordi det er et nettbrett som er limt fast på dashboardet! Nettbrettet bruker Android operativsystem, og er dermed en veldig rask skjerm. Faktisk det raskeste vi har testet noensinne.

Dashcam, setebeskyttelse, ladekabel eller annet tilleggsutstyr?

Kunne hatt raskere lading

BYD Tang lader maksimalt på 160 kWt i hurtiglader fra 1-2 prosent til rundt 60 prosent batteri. Det er en svakhet: Den kunne ladet fortere siden den har så stort batteri.

Bilen gjør dessuten noe veldig rart når den lader: Når den plugges i, tar det 4-5 minutter før den slår ut i full hastighet, uten noen åpenbar grunn.

Les mer om lading av elbil

Hvor mye koster det å lade elbil?

Build Your Dreams eksteriør
Den romslige elbilen BYD Tang (Build Your Dreams) i all sin prakt.
Kris Rifa @KrisRifa tester BYD Tang.

BYD Tang

Spesifikasjoner

Batterikapasitet

86,4 kWt

Høyde

1730 mm

Lengde

4870 mm

Rekkevidde

400 km (WLTP)

Type

SUV

Akselerasjon (0-100)

4,7 sekunder

Rekkeviddetest av BYD Tang:

Bildeler og verktøy


Topplister
brukte elbiler: En hvit elbil står med ladekabelen

Brukte elbiler: De beste kuppene

Guider
Hvilken elbil skal jeg velge

Hvilken elbil skal jeg velge?

Tester
En hvit Polestar 2

Polestar 2 test: En av de beste elbilene i mellomklassen

Topplister
Lego bil

Lego biler for voksne – fordi du fortjener det