Ford Mustang Mach-E ser veldig bra ut, mener Kris Rifa.
Ford Mustang Mach-E: – Er dette egentlig en Mustang?
Vi europeere er ikke så vant med Mustang som amerikanerne er. For oss, som ikke har så nært forhold til tidligere Mustang-modeller, er det vanskelig å ha et anstrengt forhold til denne elbilen. Vår bilekspert Kris Rifa synes den ser fantastisk ut, men for amerikanere ser denne kanskje ut som et el-monster?
Bilen ser ikke ut som en klassisk Mustang. Baksiden har gjenkjennbare element som lyktene, fronten og siden ser mustangete ut, det gir Mustang-følelsen og Kris synes Mach-E ser veldig bra ut.
Pluss og minus ved Ford Mustang Mach-E
- Romslig
- Best i sin klasse
- Fint interiør
- 1-pedals kjøring
- Bang og Olufsen lydsystem
- Girspaken
- billige knapper
- Teit dørhåndtak
– Vi må snakke om dørhåndtak
Dørhåndtakene må vi dessverre snakke om. Noe som kan være så enkelt på en bil, greier Ford med denne bilen å komplisere. Hvorfor skal elbilprodusenter finne opp dørhåndtaket på nytt? Ford Mustang Mach-E, har i likhet med Tesla, funnet ut at de skal lage egne håndtak. Det er mulig man blir godt vant med dem og liker håndtakene, men vår ekspert er ingen fan av å – først lete – deretter trykke på en knapp for å komme inn i bilen. Hva er galt med vanlige håndtak?
Bilen skiller seg veldig ut fra andre biler fra Ford. Det kan være et markedsmessig bra trekk. Å lage noe litt annerledes ut av en elektrisk versjon av en kjent bilmodell, er veldig smart, mener vår testekspert.
Kjøreopplevelsen er veldig god
Ford Mustang Mach-E er god å håndtere og deilig å kjøre. Den er komfortabel og morsom å kjøre, hva mer kan man ønske seg? Bilen har ikke for store hjul, så lyden fra veien er også minimal.
Av negative ting, peker girspaken seg ut. Den er den delen av bilen som føles billig og er litt irriterende. Spaken er en stor knapp mellom forsetene og her kunne Ford gjort en bedre jobb, men den fungerer.
Uansett: Totalt sett er kjøreopplevelsen i en Ford Mustang Mach-E veldig god.
Les mer- Så lang tid bruker du på å lade en elbil.
Interiøret til Mustang-Mach-E
Kort fortalt: Interiøret er veldig fint! Det er rett og slett et trivelig sted å være og er både luftig og romslig. Det er godt med lagringsplass mellom setene foran. Baksetene er også romslige. Setene har forresten en litt merkelig flat form, men man sitter godt. Man kan si mye bra om komforten og interiør i Mustang Mach-E, men dessverre er det noe negativt også.
For girspaken i midten ødelegger noe av totalinntrykket. Den høres og føles billig ut. Litt mer omtanke rundt den hadde vært fint. Girspaken og de nevnte dørhåndtakene er det Kris Rifa liker minst med bilen.
Ford Mustang Mach-E
Hvorfor skal elbilprodusenter finne opp dørhåndtaket på nytt?
– Kris Rifa
Se mer- Her er hele videoanmeldelsen
Se mer- Her er min norske rekkevidde-test på bilen
Infotainment
Det første man vil se inne i en Ford Mustang Mach-E, er den digre touchskjermen i midten av bilen. Den passer virkelig ikke inn og det er vanskelig å forstå hvorfor den en så stor. Det ser ut som om man har limt to iPader sammen og hengt dem opp. Har de gjort dette bare for å få en større skjerm enn i en Tesla? For den trenger ikke være så stor, og det trenger ikke knappene heller være.
Funksjonaliteten er i alle fall OK, systemet er litt tregt – og interfacet er ikke av de beste. Likevel, helt OK. Volumknappen er plassert midt på skjermen. Hvorfor det? Den føles ut som girspaken; billig og upraktisk.
Om man kommer borti touchskjermen, reagerer volumknappen. Det er irriterende.
Det som trekker infotainmentsystemet opp er instrumentskjermen bak rattet. Den er faktisk helt super. Den er klar, skarp og tydelig – alt du trenger.
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Vi har også testet Ford Mustang Mach-E GT
Konklusjon
Ford Mustang Mach-E er en veldig bra bil. Den ser kul ut både utenpå og inni – og er både romslig og deilig å kjøre. «Dørhåndtaket» er noe vår ekspert irriterer seg over, men det er noe man kanskje blir vant med. Det samme gjelder gir-knappen i midten foran. Skjermen er unødvendig stor, men det kan også være smak og behag. Alt i alt er Mustang Mach-E en knallbra bil.
Ford Mustang Mach-E
Spesifikasjoner
Batterikapasitet
75,6 kWt
Bagasjeromsvolum
408 l
Lengde
4700 mm
Bredde
1800 mm
Høyde
1620 mm
Vekt
2099 kg
Rekkevidde
440 km (WLTP)
Type
Familie SUV
Ladekabler
Bildeler og verktøy
@Krisrifa