Vi har testet Skoda Enyaq IV80, og dette er den beste SUV-familiebilen på markedet nå.
Den dyreste modellen av bilen, IV80X, koster rundt 550.000 kroner. Det er ikke mye penger med tanke på hvor mye bil du får. Vi har testet den «vanlige» Enyaq IV80-modellen. Den koster rundt 500 000 kroner.
- Kjøreegenskaper
- Stillegående
- Bra interiør
- Kjedelig design
- Ikke så sporty
- Litt dyrere en rival VW ID4
Super kjøreopplevelse
Skoda Enyaq er veldig stillegående og deilig å kjøre. Bilen setter en høy standard på komfort. Den er kanskje ikke den sprekeste og mest sporty bilen, men det gjør ingenting fordi denne bilen handler om familie, praktiske løsninger og komfort.
En annen ting som imponerer, er at den er veldig stillegående, selv på 21” hjul – uansett vei og fart.
Les mer: Så lang tid tar det å lade en elbil.
Kjedelig utseende
Eksteriøret er noe av det vi liker dårligst med Skoda Enyaq. Det er ikke stygt eller rart, det er bare veldig kjedelig. Det starter bra med grillen, men videre bakover ser den litt ut som en minivan.
En rar detalj, som kan virke unødvendig, er de falske ventilene på sidene. Hvorfor er de der?
Bakenden på bilen er ok, selv om vi alt i alt ikke er noen stor fan av utseendet på denne bilen.
Skoda Enyaq IV80
– Eksteriøret er noe av det jeg liker minst med bilen.
God plass og høykvalitets interiør
Heldigvis er innsiden av bilen så fin at man fort tilgir det skuffende eksteriøret. Interiøret ser fantastisk ut, og kabinen føles rett og slett ut som et fint sted å være. Her er Skoda Enyaq best i sin klasse og har en gjennomført stil med deilige materialer. Med andre ord; høy kvalitet på skinn og fine fysiske knapper.
Bilen har stor plass foran og bak med et romslig bagasjerom.
Skoda Enyaq IV80
– Interiøret ser så bra ut og kabinen føles rett og slett ut som et fint sted å være
Se mer: Her er hele videoanmeldelsen
Se hva som skjedde da jeg kjørte denne bilen helt ned til 0%
Infotainmentsystemet og teknologien fungerer som det skal
Bilen deler mye av sin teknologi med Volkswagen ID4. Verdt å nevne:
- 5” skjerm foran rattet med den vanlige infoen om fart, batteritid, temperatur osv.
- Bilen har et hologram-display nederst på frontruta med speedometer på. Det er ganske så stilig.
- Fysiske knapper på rattet.
- 15” infotainmentskjerm i midten foran. Systemet og skjermen er ikke perfekt, men er absolutt bra nok.
Vi laget en detaljert anmeldelse av systemet og kabinteknologien her.
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
God rekkevidde og rask lading
Vi hadde bilen en uke og fikk testet den godt. Du kan forvente deg rundt 400 km rekkevidde med en fart på rundt 95-100 kilometer i timen. Temperaturen var rundt 12-16 grader og på vanlig vei. Rekkevidden er veldig bra, og man kan fort kjøre 3,5 timer på motorveien før man må lade.
Ladetiden fra 10-80 prosent er på 34 minutter, det er ganske så imponerende!
Det sies at en oppdatering på denne batteripakken vil gjøre ladetiden på under en halv time. DET er kjapt.
Skoda Enyaq oppsummert
Før mente vi at Volkswagen ID4 var den beste familie-SUV´n på markedet. Etter å ha kjørt denne bilen har vi skiftet mening. Faktorene som peker i favør Skoda er blant annet infotainmentsystemet og fysiske knapper.
Dette er ikke den vakreste bilen utvendig, men den har stor plass for passasjerer og bagasje. Interiøret er lekkert, så totalt sett scorer denne bilen høyt.
I sin prisklasse er denne bilen den beste elektriske SUV-familiebilen på markedet i dag.
Skoda Enyaq IV80
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
8,7 sekunder
Batterikapasitet
77 kWt
Bagasjeromsvolum
585 l
Lengde
4649 mm
Bredde
1879 mm
Høyde
1616 mm
Vekt
1950 kg
Rekkevidde
528 km (WLTP)
Type
SUV
Ladekabler
Bildeler og verktøy
Se Skoda Enyaq IV80 rekkevidde-test:
@Krisrifa