Du merker at Polestar 2 er en Volvo, selv om eierne av elbilmerket er fra Kina.
Elbilen finnes i 3-4 varianter med forhjulsdrift, firehjulsdrift og forskjellige batteripakker. Vår Polestar 2 test er basert på flere versjoner av Polestar 2. Og på mange forskjellige tester av de forskjellige modellene.
- Nydelig styling og design
- Godt interiør
- Glimrende infotainment
- Volvo-seter
- Rar seteplassering
- Ikke den beste hurtigladingen
Polestar 2 er en veldig pen bil
Polestar 2 har en subtil eleganse. De skarpe linjene matcher fint opp med de myke linjene i designet. Dette er en av de peneste elbilene på markedet i dag.
Interiøret har materialer av høy kvalitet og en følelse av soliditet. Enkelt, men inviterende. En negativ faktor er høyden og størrelsen på konsollen mellom forsetene. Det føles litt trangt. I tillegg er seteposisjonen litt for lav for rattet, men setekomforten er på topp.
Polestar har omtrent den samme bagasjeplassen som en Tesla Model 3, men er litt mer praktisk siden det er en hatchback – altså med bakdør og bagasjerom som man kan legge kofferten og matvarene rett inn i.
Infotainmentsystemet i Polestar 2
Den store skjermen midt i bilen er fantastisk. Polestar 2 har Android Automotive – det absolutt beste infotainmentsystemet – basert på Googles Android operativsystem. Polestars instrumentskjerm kan også vise Google maps på instrumentskjermen. Ikke alle elbiler – eller for den sakens skyld, vanlige biler – kan det.
Tidligere problemer med ladehastigheten
Et annet problem med de første versjonene av Polestar 2, var ladehastigheten. Bilen burde vært i toppklasse på ladehastighet siden bilen ellers er gjennomført god. I vår Polestar 2 test kom vi aldri i nærheten av det bilprodusenten lovet på ladehastighet. Da bilen ble kjørt fra Oslo til Gøteborg og tilbake, ladet den maksimalt på 125 kWt i hurtigladeren langs veien. Det samme gjelder på 50kW-ladere: Ladehastigheten var for lav på hurtigladere.
Heldigvis ble dette løst senere gjennom en oppdatering. Så per i dag er ikke hurtiglading et problem med Polestar 2.
Les også: Hvor mye koster det å lade en elbil?
Polestar 2
– Polestar 2 har en subtil eleganse.
Polestar 2 test: Rekkevidde
Her kan du se rekkeviddetesten utført av Kris Rifa på youtube:
Se mer – her er hele videoanmeldelsen av Polestar 2
Hvor lang tid tar det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Syv ting vi virkelig liker med Polestar 2
Infotainment
Talegjenkjenningen er helt utrolig. Og Android Automotive, basert på Googles operativsystem, er utrolig enkelt å bruke.
Knappene på styret
Knappene er store og gode å bruke. De er lette å forstå og de er logisk plassert. Alt er enkelt og fornuftig.
Volumknappen
Det er nesten litt uvanlig at man fortsatt har volumknapper i en bil. Men den er så utrolig tilfredsstillende å bruke. Solid og perfekt plassert.
Girspaken
Girspaker ser man nesten aldri i elbiler. Hvorfor? Det er fint med noe håndfast og mekanisk i en elbil, og girspaker har fungert i hundre år – så hvorfor fjerne den fra moderne elbiler?
Setekomforten
Setene er blant de beste i hele bilverden. De er myke, men samtidig stive nok til å gi bra støtte. Sittekomforten er fantastisk. Får du vondt i ryggen i andre biler, forsvinner smertene etter noen dager når du setter deg i et Polestar 2-sete.
Størrelsen
Denne elbilen er perfekt for europeiske byer. Den har akkurat passe lengde når du skal parkere. Den er praktisk og bagasjeplassen er god. Polestar 2 har helt perfekt størrelse.
Enfotskjøring
Mange elbiler har enpedalskjøring – altså at man bare bruker gasspedalen til kjøring og bremsingen skjer ved å slippe gasspedalen – men Polestar 2 har antagelig det beste enfots-systemet. I tillegg er girkassa synkronisert så bra med gasspedalen at man ikke trenger å bruke bremsene i det hele tatt når man for eksempel lukeparkerer.
Polestar 2 (standarmodell)
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
6,4 sekunder
Batterikapasitet
69 kWt
Bagasjeromsvolum
405 l
Lengde
4606 mm
Bredde
1985 mm
Høyde
1479 mm
Vekt
2123 kg
Rekkevidde
518 km (WLTP)
Type
Sedan/Fastback
Ladekabler
Bildeler og verktøy
@Krisrifa