Polestar 2 test: En av de beste elbilene i mellomklassen

Thomas Nymoen Lund

4.5

Du merker at Polestar 2 er en Volvo, selv om eierne av elbilmerket er fra Kina.

Elbilen finnes i 3-4 varianter med forhjulsdrift, firehjulsdrift og forskjellige batteripakker. Vår Polestar 2 test er basert på flere versjoner av Polestar 2. Og på mange forskjellige tester av de forskjellige modellene.

  • Nydelig styling og design
  • Godt interiør
  • Glimrende infotainment
  • Volvo-seter

  • Rar seteplassering
  • Ikke den beste hurtigladingen

Rekkevidde 4.7

Batteri/ladeegenskaper 3.5

Kjøreegenskaper 4

Design 5

Interiørkvalitet 5

Teknologi og infotainment 5

Komfort 4.3

Pris 4.5

Sammenlagt 4.5

Polestar 2 er en veldig pen bil

Polestar 2 har en subtil eleganse. De skarpe linjene matcher fint opp med de myke linjene i designet. Dette er en av de peneste elbilene på markedet i dag.

Interiøret har materialer av høy kvalitet og en følelse av soliditet. Enkelt, men inviterende. En negativ faktor er høyden og størrelsen på konsollen mellom forsetene. Det føles litt trangt. I tillegg er seteposisjonen litt for lav for rattet, men setekomforten er på topp.

Polestar har omtrent den samme bagasjeplassen som en Tesla Model 3, men er litt mer praktisk siden det er en hatchback – altså med bakdør og bagasjerom som man kan legge kofferten og matvarene rett inn i.

Polestar 2 seter
Seteposisjonen er litt ukomfortabel, men kan justeres

Infotainmentsystemet i Polestar 2

Den store skjermen midt i bilen er fantastisk. Polestar 2 har Android Automotive – det absolutt beste infotainmentsystemet – basert på Googles Android operativsystem. Polestars instrumentskjerm kan også vise Google maps på instrumentskjermen. Ikke alle elbiler – eller for den sakens skyld, vanlige biler – kan det.

Polestar 2 Infotainment
Glimrende infotainment

Tidligere problemer med ladehastigheten

Et annet problem med de første versjonene av Polestar 2, var ladehastigheten. Bilen burde vært i toppklasse på ladehastighet siden bilen ellers er gjennomført god. I vår Polestar 2 test kom vi aldri i nærheten av det bilprodusenten lovet på ladehastighet. Da bilen ble kjørt fra Oslo til Gøteborg og tilbake, ladet den maksimalt på 125 kWt i hurtigladeren langs veien. Det samme gjelder på 50kW-ladere: Ladehastigheten var for lav på hurtigladere.

Heldigvis ble dette løst senere gjennom en oppdatering. Så per i dag er ikke hurtiglading et problem med Polestar 2.

Les også: Hvor mye koster det å lade en elbil?

Polestar 2

– Polestar 2 har en subtil eleganse.

Polestar 2 test: Rekkevidde

Her kan du se rekkeviddetesten utført av Kris Rifa på youtube:

Se mer – her er hele videoanmeldelsen av Polestar 2

Hvor lang tid tar det å lade elbil?

Bilen sine offisielle sider

Syv ting vi virkelig liker med Polestar 2

Infotainment

Talegjenkjenningen er helt utrolig. Og Android Automotive, basert på Googles operativsystem, er utrolig enkelt å bruke.

Knappene på styret

Knappene er store og gode å bruke. De er lette å forstå og de er logisk plassert. Alt er enkelt og fornuftig.

Volumknappen

Det er nesten litt uvanlig at man fortsatt har volumknapper i en bil. Men den er så utrolig tilfredsstillende å bruke. Solid og perfekt plassert.

Girspaken

Girspaker ser man nesten aldri i elbiler. Hvorfor? Det er fint med noe håndfast og mekanisk i en elbil, og girspaker har fungert i hundre år – så hvorfor fjerne den fra moderne elbiler?

Setekomforten

Setene er blant de beste i hele bilverden. De er myke, men samtidig stive nok til å gi bra støtte. Sittekomforten er fantastisk. Får du vondt i ryggen i andre biler, forsvinner smertene etter noen dager når du setter deg i et Polestar 2-sete.

Størrelsen

Denne elbilen er perfekt for europeiske byer. Den har akkurat passe lengde når du skal parkere. Den er praktisk og bagasjeplassen er god. Polestar 2 har helt perfekt størrelse.

Enfotskjøring

Mange elbiler har enpedalskjøring – altså at man bare bruker gasspedalen til kjøring og bremsingen skjer ved å slippe gasspedalen – men Polestar 2 har antagelig det beste enfots-systemet. I tillegg er girkassa synkronisert så bra med gasspedalen at man ikke trenger å bruke bremsene i det hele tatt når man for eksempel lukeparkerer.

En blå Polestar 2 sett forfra på en bensinstasjon

Polestar 2 (standarmodell)

Spesifikasjoner

Akselerasjon (0-100)

6,4 sekunder

Batterikapasitet

69 kWt

Bagasjeromsvolum

405 l

Lengde

4606 mm

Bredde

1985 mm

Høyde

1479 mm

Vekt

2123 kg

Rekkevidde

518 km (WLTP)

Type

Sedan/Fastback

Ladekabler

Bildeler og verktøy

@Krisrifa

Flere tester av elbiler

Topplister
brukte elbiler: En hvit elbil står med ladekabelen

Brukte elbiler: De beste kuppene

Guider
Hvilken elbil skal jeg velge

Hvilken elbil skal jeg velge?

Tester
En hvit Polestar 2

Polestar 2 test: En av de beste elbilene i mellomklassen

Topplister
Lego bil

Lego biler for voksne – fordi du fortjener det