
Mercedes-Benz EQA 350 4Matic
Mercedes skal være kvalitet og vår ekspert Kris Rifa har store forventninger til denne elbilen. Denne elbilen er en litt mindre bil, men forventningene er likevel høye til ytelse og kvalitet. Bilen ser ut som en Mercedes og er priset som en. Den høye prisen kan bli en utfordring.
Om du velger å kline til med masse ekstrautstyr til denne bilen, blir prisen fort rundt 664.000kr. Da ligger man plutselig i samme prisklasse som en Audi E-tron 50, eller en 55. Prisen kan fort bli akilleshælen til denne bilen, så vær obs når du velger ekstrautstyr du skal ha med. Om du passer på dette er denne bilen et godt kjøp.
Pluss og minus ved Mercedes-Benz EQA 350 4matic
- Romslig
- Topp komfort
- Føles ut som kvalitet
- Stille i kabinen
- Kan fort bli dyr
- Liten touchskjerm
- Litt kjedelig utseende
Kjøreopplevelsen
Vår testekspert liker godt komforten i denne elbilen, den er veldig bra. Under kjøring er fjæringene er veldig gode, dette gjør bilturen veldig behagelig. Hele bilen gir et inntrykk at den er veldig bra laget av kompetente folk som vet hva de driver med. Uansett fart er det god kjørekomfort og man sitter i en veldig rolig kabin. Den er nesten like rolig som Ford Mustang Mach-E. Mercedes-Benz EQA 350 4Matic er en veldig stille bil.
AMG-styret ser bra ut og føles ut som høy kvalitet. Setene er også veldig komfortable. God komfort er noe som går igjen i denne bilen, det er ingenting å klage på her.

Eksteriør
Førsteinntrykket er at det ser ut som en Mercedes, og det er jo ikke så rart. Mercedes har likevel valgt å safe og vår ekspert synes designet er litt kjedelig. Ford har tatt et mer spennende grep med sin Mustang Mach-E, men det har ikke Mercedes. Det er en liten bil, men ser likevel kompakt og sterk ut. Mercedes sitt utseende er jo klassisk, så om du liker Mercedes, liker du nok denne bilen. For Kris Rifa blir den litt for streit.
Interiør i Mercedes-Benz EQA 350 4Matic
Mercedes skal være kvalitet og kabinen er nettopp det. Det er lær på dashboardet og dørene og alt ser og føles veldig bra ut. Selv luftrenserne legger man merke til at er fine. Det er rett og slett en veldig deilig kabin å sitte i. AMG-styret er som sagt topp og ser og føles veldig bra ut.
Mercedes Benz-EQA 350 4Matic har mange fysiske knapper og det liker vår tester godt. De kjennes også bra ut og ikke billig. Volumknappen er et scrollehjul – også en flott detalj!
Dette er en liten bil på det ytre, men føles luftig innvending. Høyt under tak og romslig med god plass til beina. Bak er det også imponerende med beinplass. Så nok plass for mennesker, men hva med bagasje? Der står det dårligere til; du får plass til litt, men slettes ikke mye.




Test Mercedes-Benz EQA 350 4matic
Dette er en bil jeg har høye forventninger til.
– Kris Rifa
Se mer – Her er hele videoanmeldelsen
Så mye koster det å lade en elbil
Hvor lang tid tar det å lade elbil?
Infotainment i Mercedes-Benz EQA 350 4matic
Infotainment-systemet i Mercedes-Benz EQA 350 4matic er helt ok. Hovedskjermen i midten er bare 10 og en kvart tomme, og det er litt lite. Grafikken er på sin side veldig god og skarp. Skjermen bak rattet er stilrent og fint. Den har samme størrelse som touchskjermen i midten, men denne virker ikke for liten.


Vi har også testet Mercedes-Benz EQC
Konklusjon
Vår ekspert hadde høye forventninger til Mercedes-Benz EQA 350 4matic, spesielt siden det er en Mercedes. Disse forventingen innfris på flere steder og dette er alt i alt en bra elbil. Kris liker denne bilen bedre enn for eksempel Mach-E, men det er flere ting som gjør at Mercedes-Benz EQA 350 4matic ikke er helt topp. Prisen har vi snakket om, og den kan man dessverre ikke gjøre noe med. Bagasjerommet er også veldig lite, noe som er en utfordring om bilen skal være en familiebil.
Bilen har heller ikke den lengste rekkevidden og mangler rask lading. Mercedes-Benz EQA 350 4matic er topp på kvalitet og komfort, så det er absolutt en bra bil som er deilig å kjøre. Om den er verdt pengene må man vurdere selv.
Mercedes-Benz EQA 350 4Matic
Spesifikasjoner
Batterikapasitet
79,8 kWt
Lengde
4463 mm
Bredde
1834 mm
Høyde
1620 mm
Vekt
2105 kg
Rekkevidde
432 km (WLTP)
Type
SUV
Ladekabler
Bildeler og verktøy


@Krisrifa