Kia EV6 er både god og irriterende på en gang. Men etter en ukes testing ble vår bilekspert Kris Rifa overbevist.
EV6 er en mellomstor SUV, men man sitter ikke like høyt som i de fleste SUVer. Det er god plass i førerhuset. Bilen kommer med bakhjulsdrift, men dette kan oppgraderes til firehjulsdrift om man ønsker. Motoren sitter på bakakselen og gir 228 hestekrefter, og 0-100 kilometer på 7,3 sekunder. Ladingen er imponerende. Kia EV6 pris: 440.000 kroner for standardmodellen, 470.000 kroner for oppgradert versjon.
Pluss og minus ved Kia EV6
- Godt display
- Suveren ladetid
- Ikke så komfortable seter
- En- eller to-pedalsystem må stilles inn
- Dårlig lydsystem
Kia EV6 – generelt et fint sted å være
Bilen har et fint interiør, det er en del farger, men går mest i sort. Det er god plass foran og bak, om enn noe mindre plass til føttene. Det blir fort trangt i baksetet for folk over 180 cm.
Rattet er plassert litt lengre til venstre enn vanlig, det føles litt merkelig. Kjøreposisjonen er grei nok, men rattet føles litt rart og man får ikke strukket ut armene helt. En irriterende egenskap er at du må stille inn for en- eller to-pedalskjøring hver gang du skal bruke bilen. Gasspedalen er noe sensitiv, men bremsene er gode.
Setene er dessverre ikke spesielt gode, det føles litt som om man sitter på dem – ikke i setene.
Displayet i bilen er fint, men litt travelt.
Motorvei-test med Kia EV6
Grei å kjøre, med noen store minus
Kia EV6 kjører fint over fartsdumper uten å protestere for mye. Sikten er god fremover, men vi savner vindusvisker på bakvinduet. Støynivået er bra. Alt i alt er dette en god bil å kjøre.
Når det gjelder komforten er det ikke de beste setene og pedalaktiveringen er irriterende. Men det vi reagerer mest på er hvor dårlig Meridian lydsystemet er. Det pleier å være et merke man kan stole på, men her har de bommet.
Les mer om lading av elbil
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Kia EV6 oppsummert
Irritasjonsmomenter til tross, Kia EV6 er en bil man kan bli glad i. Etter en ukes testkjøring var de fleste negative tingene glemt (eller akseptert) og totalopplevelsen ble ganske god. Utseendet er litt annerledes, men også dette setter man pris på etter hvert.
Kia EV6
Spesifikasjoner
Akselerasjon (0-100)
7,3 sekunder
Batterikapasitet
62 kWt
Bagasjeromsvolum
511 l
Lengde
4695 mm
Bredde
1890 mm
Høyde
1550 mm
Vekt
2015 kg
Rekkevidde
528 km (WLTP)
Type
Familie SUV
Se hele testen av Kia EV6 i videoformat:
@Krisrifa
Ladekabler
Bildeler og verktøy