Hyundai IONIQ 5 er en av de mest etterlengtede bilene, og endelig er den her. Vi liker bilen, men en liten detalj gjør at vi ikke ville kjøpt elbilen selv…
Vi har testet Hyundai IONIQ 5: En stilig og behagelig SUV med noen irriterende bugs
La oss starte med noe av det beste med bilen: Kjøreopplevelsen. Dette er etter vår mening bilens sterkeste kort. Hyundai IONIQ 5 ligger veldig godt på veien og er behagelig å kjøre. Man sitter høyt og godt når man kjører og det er ikke mye støy fra veien.
- Stilig interiør
- Ser bra ut
- God kjøreopplevelse
- Lite støy fra veien
- Litt klønete forhold mellom ratt og skjermer
- Sittestilling
- Mye bugs i elektronikken da jeg prøvde den
Kult og dristig eksteriør, særlig bakdelen
Dette er et bildesign som man kommer til å se tilbake på og tenke: Hvorfor lager vi ikke sånne biler lenger?
Utseende er mulig et dristig valg av Hyundai, men det funker som bare det. Det eneste som fungerer dårlig er fronten. Der ser bilen nesten litt trist eller slem ut. Bakdelen, derimot, ser veldig kul ut med freshe lykter.
Kris Rifa:
Et design som man kommer til å se tilbake på og tenke: «Hvorfor lager vi ikke sånne biler lenger?»
Interiør som stiller høyt i sin klasse
Å sitte i bilen er en veldig fin opplevelse. Innvendig ser den veldig bra ut, bilen har en fin layout og et ryddig utseende, nydelig lyst interiør og fine fysiske knapper på rattet. Girvelgeren er spesielt bra: Det er en enkel og fin bryter som ligger i perfekt høyde for armen når du kjører Hyundai IONIQ 5.
Panelet under skjermen i midten føles litt unødvendig, og burde vært integrert i selve skjermen over.
Sitteområdet er luftig og man har god plass, men setene og kjøreposisjon er ikke den beste. Vi har kjørt langt med denne bilen og får behov for å reise oss og strekke ryggen etter en stund.
Alt i alt synes vi at interiøret i Hyundai IONIQ 5 gir god verdi for pengene og stiller høyt i sin klasse.
Se mer – her er hele videoanmeldelsen
Se Kris Rifas motorvei-test med bilen
Infotainment-systemet har forbedringspotensiale
Det er to 12” skjermer ved siden av hverandre i Hyundai IONIQ 5. Ikke den beste løsningen, men det funker. Rattet er faktisk litt lite for å se igjennom på nærmeste skjerm og blokkerer litt for den andre skjermen.
Du får all infoen du trenger på skjermen, men du får ikke velge så mye selv, og grafikken reagerer litt tregt. Headup-displayet er litt for tydelig. Det gjør jobben, men ikke det beste.
Hvor mye koster det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Problemet med bilen…
Vi har hatt bilen en uke og dette er irriterende: Vi starter bilen, men får ikke lov å sette den i drive. Dette er fordi bilen ikke oppdager nøkkelen som ligger i jakkelommen. Dette skjer flere ganger når man går inn og ut av bilen, til og med når nøkkelen er tatt ut av lommen. Løsningen er å ta av og på seg setebeltet igjen. En veldig rar feil.
Bilen liker også å pipe mye. Som for eksempel når du går ut av bilen og den er på. Og når du åpner bagasjerommet. Pipingen er for sikkerhet, men det opplevelsen veldig voldsomt.
Det største problemet er likevel at bilen ikke gir all kraft etter lading. Det kan ta en god halvtime av kjøreturen før bilen gir full kraft etter lading. Dette kan bli et stort problem om du må bruke flere apparater om gangen. Dette må Hyundai fikse
Utenom disse småtingene er dette en bra bil.
Les mer: Hvor lang tid tar det å lade en elbil?
Hyundai IONIQ 5
Spesifikasjoner
Bagasjeromsvolum
527 liter
Batterikapasitet
72,6 kWt
Bredde
1890 mm
Høyde
1647 mm
Lengde
4635 mm
Rekkevidde
507 km (WLTP)
Type
SUV
Vekt
2430-2540 kg
Se Rekkevidde-test:
Ladekabler
Bildeler og verktøy