Lade elbil i elbillader – Hvor lang tid tar det egentlig? Det er avhengig av flere faktorer og er litt teknisk.
Ladetiden er avhengig av om du bruker ladestasjoner langs veiene, om du har ladestasjon hjemme eller om du har med deg elbillader (hjemmelader med kabel) på hytta. I alle tilfelle: Her får du svarene.
Slik finner du ladetiden
For å finne ladetiden må vi derfor vite hvor stort batteri elbilen din har. For eksempel, la oss si at din elbil er en vanlig og ganske ny elbil med et 50 kWt-batteri. Størrelsen på elbilbatteriet finner du i spesifikasjonene til bilen.
Hvis du har en vanlig stikkontakt hjemme, eller på hytta, og en kabellader til elbilen, lader du bilen din på 10-16A. Det tilsvarer 2200 til 3600 watt. Med andre ord bruker du fra 14 til 23 timer på å lade bilen fra 0-100 prosent.
Ladetiden er avhengig av:
- Hvor stort batteri du har i elbilen
- Hva slags ladekabel du bruker
- Hvor stor kapasitet det er i ladekontakten på veggen
- Hvor stor kapasitet det er i ladepluggen på elbilen
- Temperaturen der du lader
Norges mest solgte elbiler og batteristørrelser (2021)
Bilmerke/modell | Antall solgt | Størrelse på batteri |
---|---|---|
1. Tesla Model 3 | 12 058 | 60-80 kWt |
2. Toyota RAV4 (hybrid) | 8 928 | 18 kWt |
3. Volkswagen ID.4 | 8 645 | 58-82 kWt |
4. Tesla Model Y | 8 267 | 57-75 kWt |
5. Volvo XC40 | 6 415 | 67-75 kWt |
6. Ford Mustang Mach-E | 6 160 | 70-91 kWt |
7. Audi e-tron | 5 745 | 65-86,5 kWt |
8. Skoda Enyaq | 5 711 | 58-77 kWt |
9. Nissan Leaf | 5 313 | 39-59 kWt |
10. Polestar 2 | 4 103 | 67-75 kWt |
Så fort lader du en elbil
Batteriet vi bruker som eksempel er på 50 kWt. Det vil si det samme som 50 000 watt per time (kWt).
Hvis du tenker deg at vi skal fylle batteriet med 50 000 watt, så er det ganske enkelt å regne ut hvor lang tid det tar å fylle batteriet med strøm:
Strømmen du har i stikkontakten hjemme tilsvarer cirka 3 600 watt per time, som betyr at 3600 watt går inn i batteriet per time.
Regnestykket blir derfor ganske enkelt: 50 000 watt delt på 3 600 watt og da får du svaret; det tar cirka 14 timer å fylle et elbilbatteri på 50 kWt.
LES MER: Hvor mye koster det å lade elbil?
Ladetid: Er det sol, varmt, snø eller kaldt?
På en god dag tar det altså cirka 14 timer å lade en batteripakke på 50 kWt. Men siden det er mange andre faktorer som spiller inn når du lader, kan det gå litt raskere, eller litt tregere.
Er det vinter, kaldt og snøen laver ned, går ladingen tregere. Er det sommer sol og varme og badestranda venter, kan ladingen gå raskere.
Et annet poeng som er viktig: Du lader gjerne aldri batteriet fra null prosent til hundre prosent som i regnestykket over. Litiumbatterier går i stykker hvis de lades for mye ut – eller lades for ofte over 80 prosent kapasitet, eller under 20 prosents kapasitet. Du kan med andre ord regne med at ladingen av elbilen går litt raskere enn i eksempelet over.
Lading i hjemmelader og halvrask ladestasjon
Hovedsakelig har vi to typer normal (eller treg) hurtiglading: Ladestasjon hjemme, gjerne montert i garasjen, ladestasjon på jobben, offentlig ladestasjon og normal hurtiglader langs veien.
En normal hurtigladestasjon kan gi elbilbatteriet mellom 3,6 kWt og 22 kWt.
Disse ladestasjonene lader ikke i nærheten så fort som lynladere og hurtigladere, men gjør det de skal – det tar bare litt mer tid – og de sliter ikke så mye på batteriet som hurtig- og lynladere kan gjøre.
Lade i lynlader eller hurtiglader
Hurtigladere finnes i mange varianter i Norge. De fleste hurtigladerne langs norske veier leverer mellom 50 kWt og 150 kWt. Altså 50 000 til 150 000 watt per time.
Det vil si at batteriet i eksempelbilen vår lades opp på 60 minutter i en lader som gir 50 kWt og 20 minutter (⅓ time) i en lader som gir 150 kWt.
Som tidligere nevnt: Dette er avhengig av temperatur – og vi lader aldri elbilbatteriet helt fra null til hundre prosent.
For deg som er elektro- og elbilnørd og reagerer på forenklingen i denne artikkelen:
Denne artikkelen er ikke skrevet for deg 🙂. Men vi har noen tips til lesestoff om elbilbatterier hvis du vil gå litt dypere ned i litiumbatterier:
Tabell: Så lang tid tar det å lade forskjellige elbiler*
Elbil type og modell | Størrelse på batteri | Ladetid med ladekabel (nødlader) 3,6 kWt | Ladetid med Normal hurtiglader 22 kWt | Ladetid med hurtiglader 50 kWt |
---|---|---|---|---|
Bitteliten elbil (C-Zero, Peugeot iOn, Mitsubishi i-MiEv, VW e-up, Seat Mii, Fiat 500, Honda E, Smart EQ) | 14-30 kWt | 4-8 timer | 0,6-1,4 timer | 0,3-0,6 timer |
Små elbiler (MG4, Peugeot e-208, BMW i3, Renault Zoe, E-golf, Nissan Leaf, XPeng G3, Ioniq, Kona electric, VW ID.3 | 20-60 kWt | 2,7-5,5 timer | 0,3-0,9 timer | 0,4-1,2 timer |
Mellomstore elbiler Tesla 3, Polestar 2, XPeng P5, Hyundai IONIQ 5, ŠKODA iV, VW ID.4, CITROËN Ë-C4, | 30-80 kWt | 8-22 timer | 1,4-3,6 timer | 0,6-1,6 timer |
Store elbiler (mikro-SUV osv) MG ZS EV, TESLA Y, TESLA S, XPeng P7, Hyundai IONIQ 5 ŠKODA ENYAQ iV, BMW iX, Audi e-tron, Renault, Ford Mustang Mach-E | 40-100 kWt | 11-28 timer | 1,8-4,5 timer | 0,8-2 timer |
GIGANTISKE elbiler (SUV) Tesla X, Maxus EUNIQ5, Toyota Proace Verso EV, VW ID Buzz, HONGQI, BYD Tang, Nio ES8, BMW iX3, Maxus MIFA 9, CITROËN Ë-SPACETOURER, Voyah Free | 60-100 kWt | 5,5-28 timer | 0,9-4,5 timer | 1,2-2 timer |
De mest solgte elbilene i Norge – totalt – alle år*
Bilmerke/modell | Størrelse på batteri | Antall biler |
1. Nissan Leaf | 39-59 kWt | 74 632 |
2. Volkswagen E-golf | 24-35 kWt | 48 253 |
3. Tesla Model 3 | 60-80 kWt | 38 474 |
4. BMW i3 | 22-42 kWt | 30 628 |
5. Audi e-tron | 65-86,5 kWt | 25 302 |
6. Kia Soul | 30-64 kWt | 23 975 |
7. Tesla Model S | 60-100 kWt | 21 145 |
8. HYUNDAI Kona | 39-64 kWt | 18 333 |
9. Tesla Model Y | 57-75 kWt | 5 636 |
10. Renault Zoe | 22-52 kWt | 15 574 |
Ladekabler
Les også: Ladestasjon hjemme – hvilke merker finnes på markedet?
Ladekabel elbil: Hvilke merker finnes på markedet?
Bildeler på nett: Utvalgte forhandlere