Tiden er inne for å anbefale noen brukte elbiler. Elbiler har lenge hatt fordelen av lavere avgifter og andre økonomiske insentiver, men nå er det delvis slutt på moroa. Det miljøvennlige valget av bil blir ikke like fristende lenger, når nybilprisen på de mest populære modellene begynnner å bli ganske høy for folk flest.
Så om man fortsatt ønsker en elbil, men har et litt strammere budsjett, kan man vurdere brukte elbiler. I utgangspunktet kan man trygt velge et kjent merke som har gått noen år og fortsatt få stor glede av bilen. Men vi vil i stedet rette fokus på noen ekstra billige elbiler på bruktmarkedet – som virkelig er verdt pengene.
C Zero/i-Miev/Ion – enkel og billig
Lengde: 3480 mm Batteri: 14.5 kWh Rekkevidde sommer: 100 km 0-100 km/t: 15,9 sek Toppfart: 130 km/t Batterigaranti: 8 år
Produsert av: Citroën, Mitsubishi og Peugeot.
Mer informasjon hos Norsk elbilforening
Bruktpris: Under 40000 kroner Søk på Finn
Samarbeidsprosjektet ble startet av Mitsubishi i-Miev tilbake i 2010, mens Citroën (C Zero) og Peugeot (Ion) kom litt senere. Om du er på utkikk etter en billig elbil, kan du stoppe opp allerede her. Du finner den på bruktmarkedet ned til underkant av 40000 kroner, som er en helt vanvittig gunstig pris.
For om du aksepterer størrelse, mangel på muskler og det rare utseendet får du en skikkelig bra bil. Og den holder seg god veldig lenge. Batterigarantien er på 8 år, som betyr at du først kan kjøpe en brukt elbil som garantert gjør jobben, deretter vil den mest sannsynlig fortsette å gjøre jobben i mange år ekstra.
Alt med bilen er enkelt
Så hvorfor anbefaler vi denne lille esken? Fordi den er så enkel. Alt med C Zero/i-Miev/Ion er enkelt. Den er lett å manøvrere, den er lett å parkere, den er lett å kjøre. Instrumentpanelet er enkelt, uten mange forstyrrende elementer. Hastigheten er «enkel», her får du ingen plutselig akselerasjon, du får en jevn og fin kjøreopplevelse. Ønsker du litt større bagasjeplass? Da kan du enkelt felle ned baksetene for større volum.
Et annet stort pluss er girspaken. Den har den kuleste girspaken vi har sett i en bil med automatgir, og den oser kvalitet. Det er nesten litt utrolig at produsentene har satt inn noe så flott i en bil som ellers har gått for det enkle. Det er også verdt å nevne at selv folk opp mot 2 meter får plass foran rattet, noe som ikke er en selvfølge i en så liten bil.
Ikke akkurat noen Tesla
Vi er veldig begeistret for denne lille, billige elbilen, men selvsagt er det ikke en bil for alle. Den er ikke rask, den har ikke lang rekkevidde og den har et utseende som ikke passer for alle. Fordelen er at C Zero/i-Miev/Ion ikke forsøker å være noe annet enn den er. Om du krever mer av en brukt elbil, må du ganske enkelt lete videre.
Konklusjon
Dette er en perfekt bil for deg som vil ha en liten bil til kortere turer, som er enkel å kjøre. Eller for deg som ikke har kjørt elbil før og vil få en enkel introduksjon. Og du finner ikke en bedre brukt elbil til denne prisen.
Bør du kjøpe C Zero/i-Miev/Ion brukt?
😄
Liten og kompakt
Enkel å kjøre
Ingen forstyrrende instrumenter
Nydelig girspak
Billig
😡
Treg
Kort rekkevidde
Spesielt utseende
Ingen spennende funksjoner
Renault Zoe – imponerende og trygg
Lengde: 4087 mm Batteri: 52 kWh Rekkevidde sommer: 300 km 0-100 km/t: 11,4 sek Toppfart: 140 km/t Årsgaranti: 5 år
Bruktpris: Under 80000 kroner Søk på Finn
Renault Zoe er nærmest for en veteranbil å regne blant elbiler. Og det er mange meninger om denne rare, forholdsvis lille, franske klumpen. Og mye av meningene går på nettopp utseendet, som definitivt ikke er for alle. Det er ikke like drastisk som hos C Zero/i-Miev/Ion, men fortsatt et utseende man enten aksepterer eller ikke. Imidlertid er det ikke overflaten som er viktig her.
Ikke så spennende, men meget bra elbil
Vi fortsetter å være litt frekke, og kaller Renault Zoe litt kjedelig. Men vi sier det som en positiv egenskap. Her har du nemlig en bil som gjør det en bil skal, men ikke så mye mer. Og noen ganger er det helt perfekt. Alt er på et litt høyere nivå enn C Zero/i-Miev/Ion. Den har litt flere knapper, litt mer informasjon på skjermen og litt mer av alt, men det er fortsatt en enkel bil.
Zoe er meget godt å kjøre. Bilen manøvrerer responsivt og fint, og det er nok krefter til å ta de litt mindre lukene i trafikken. Man sitter behagelig i setene og det er god plass selv for høye mennesker.
Imponerende (!) rekkevidde
Det aller beste med bilen er imidlertid rekkevidden. Som ikke er i nærheten av det beste på elbilmarkedet, men det er heller ikke meningen. Renault Zoe er et slags bymonster, som er enkel nok til å kun brukes til korte handleturer, men som har rekkevidde nok for en ganske lang helgetur. 300 kilometer (ofte mer) holder for de aller fleste. Har du behov for større rekkevidde leser du nok ikke dette uansett, da leter du allerede etter en bedre og dyrere elbil.
Konklusjon
Renault Zoe er perfekt for deg som primært vil bruke bilen til kortere turer, men som har behov for en lengre utflukt en gang i blant. Det er en behagelig bil som er enkel å kjøre, med akkurat nok krefter til å gi en smakebit på hvor effektive elbiler kan være i trafikken. Krever du litt mer bil enn de aller billigste modellene, er det denne du skal gå for. Og 80000 kroner er et kupp.
Bør du kjøpe Renault Zoe brukt?
😄
Enkel å kjøre
Behagelige seter og god plass
Imponerende rekkevidde i denne prisklassen
Billig
😡
Det er ikke en toppmodell
Utseendet passer ikke alle
Ikke for de lengste turene
Jaguar I-Pace – luksusen du fortjener
Lengde: 4682 mm Batteri: 84,7 kWt Rekkevidde sommer: 450 km 0-100 km/t: 6,4 sek Toppfart: 200 km/t Årsgaranti: 5 år
Bruktpris: Under 400000 kroner Søk på Finn
La oss ta det med en gang: 400000 kroner er ikke billig. Det er enormt mye penger. Men vi snakker om en Jaguar her, som fort koster opp mot en million ny. Og 400000 for en Jaguar er billig.
Nå som det er avklart, hvorfor anbefaler vi denne bilen etter å ha listet opp to elbiler som faktisk er billige? Fordi det er en Jaguar. Det er argumentet. I-Pace har alt en Jaguar skal ha, det er håndlaget, skrudd sammen av mennesker med stolthet for arbeidet de gjør. Det er ikke masseprodusert av roboter, det er ekte kjærlighet. Og kvaliteten er skyhøy.
Rekkeviddeangst
Det store spørsmålet er egentlig: Hvorfor koster denne brukte elbilen såpass lite? Vår teori er at rekkevidden var for dårlig den gangen I-Pace ble lansert, og det har vist seg å være avskrekkende for mange nordmenn. Bilen er ment for langturer og som bruksbil, den har til og med hengerfeste. Så da kjøpere opplevde at rekkevidden ikke var like god som forventet, ville de ha noe annet.
Ikke det klassiske utseendet
Innsiden er fantastisk, men det er lov å bli litt skuffet av utseendet på denne Jaguaren. Noen klassiske detaljer er på plass, og det er uten tvil en Jaguar, men det oser ikke klasse av bilen. Det er ikke så oppsiktsvekkende, elbiler generelt har dessverre ikke så spennende utseende, men vi hadde ønsket oss litt mer stil.
Konklusjon
Det er ikke alt for mye å si egentlig. Det er en Jaguar. Med kvaliteten til en Jaguar. Med følelsen av en Jaguar. Til prisen av en helt normal bil. Løp og kjøp!
Bør du kjøpe Jaguar I-Pace brukt?
😄
Det er en Jaguar
😡
Ikke rekkevidde i absolutte toppklassen
Dyrere enn de fleste andre merker
Trenger du ladekabel i stedet?
Ladekabler