Audi Q4 E-Tron er en god bil, men den er dyr. Får man verdi for pengene?
Audi Q4 E-Tron ser veldig bra ut, den er romslig og komfortabel å kjøre, men til den prisen så hadde vi forventet oss mer av bilen.
- Stilig interiør
- Ser bra ut
- God kjøreopplevelse
- Fin for bykjøring
- Støy fra veien
- Høy pris
- Form på rattet
En del støy, ellers god kjøreopplevelse
Når vi kjører denne bilen er det en ting vi legger merke til med en gang, og det er dessverre noe negativt: Når vi kjører er det skuffende mye lyd fra veien, noe som er rart siden det er merkbart mindre lyd i biler som er rimeligere enn denne.
Bilen vi testet hadde Bridgestone dekk, noe som kan ha hatt innvirkning på støynivået. Et hett tips: Kjøp andre dekk.
Om man ser bort fra støy fra veien føles dette som en Audi når man kjører. Det er komfortabelt, og man sitter godt.
Interiøret i Audi Q4 E-Tron
Det er god plass i Audi Q4 E-Tron, noe som er imponerende med tanke på at den er mye mindre enn den store E-Tron-modellen. Bilen er romslig og har stor og god bagasjeplass.
Setene er deilige å sitte i og man sitter høyt. Dette gir bilen SUV-følelsen man forventer. Gir og knapper i bilen føles som god kvalitet, og det er fysiske knapper, noe vi liker veldig godt – en glede å bruke!
Spesielt knappene på rattet har veldig fin layout og topp funksjonalitet. Til tross for sin rare form (mer om det senere), er det mye positivt med rattet. Det er synd at mute-knappen kommer i veien når man skal stille volumet opp eller ned. Ikke krise, men irriterende.
Nesten firkantet ratt og billige detaljer
Vi må snakke om formen på rattet… Det ser rett og slett dumt ut med sin nærmest firkantete form. «Squircle» er vel det rette ordet for formen, men vi hadde gladelig betalt penger for å få et vanlig ratt. Det er ingen andre Audier som har dette rattet, så hvorfor Audi Q4 E-Tron må ha det er et mysterium.
Audi-logoen som er printet på ser billig ut. Nå man ser nøye etter finnes det mye billige materialer innvendig. Rundt og på innsiden av døren er det litt billig plast, for eksempel. Dette er ulikt Audi, som pleier å være gode på kvalitet. Det er vanskelig å forstå hvorfor Audi har gjort dette med Audi Q4 E-Tron.
Alt i alt ser Audi Q4 E-Tron ut som en Audi og føles for det meste som en Audi.
Se mer – Så mye koster det å lade en elbil.
Audi Q4 E-Tron
– Rattets form ser dumt ut, firkantet. «Squircle»?!? Ville betalt penger for å fått et vanlig ratt.
Et klassisk Audi-utseende
Audi Q4 E-Tron ser veldig bra ut. Elbilen ser ut som en SUV og har det fine, klassiske Audi-utseendet. Denne modellen, Q4 E-Tron, ser litt ut som en baby-E-Tron. Så da skjønner man at den er ganske mye mindre.
Eksteriøret ser som sagt ut som en klassisk Audi, men samtidig futuristisk og fin. Grillen er også kul, og selv om elbiler ikke trenger grill (og dette er faktisk ikke en grill), så ser den bra ut – veldig Audi.
Se mer – her er hele videoanmeldelsen
Audi Q4 E-Tron 50 Quattro anmeldelse
Enkelt infotainmentsystem, nøkkelløs låsing og oppstart
Infotainmentsystemet i bilen er det samme som du vil finne i andre Audier. Det er et godt system, med Sonos-høytalere. Det er superenkelt å bruke og vi liker det svært godt!
Displayet i midten er selvforklarende, nesten intuitivt. Bak rattet er et 10” virtual cockpit display som er fint. Det finnes ikke noe ikke head-up display, men det er ikke noe stort savn.
Bilen har nøkkelløs låsing og oppstart. Trykker man inn bremsen med nøkkelen i lomma starter bilen.
Hvor lang tid tar det å lade elbil?
Bilen sine offisielle sider
Er dette en ordentlig Audi?
Det korte svaret er ja, men Audi Q4 E-Tron minner mer om Audi A1 og A3 enn om Audi A4 og A6.
Audi Q4 E-Tron er mye dyrere enn andre modeller, så man kan forvente seg mer av bilen. Etter å ha hatt bilen en stund er vi usikker på om den er verdt så mye penger. Man kan jo få den større versjonen av E-Tron for bare litt høyere pris.
Q4 E-Tron vs. E-Tron
Så, hva liker vi med Q4 E-Tron i forhold til storebroren E-Tron?
Størrelsen på 4,59 meter er en ting. Q4 E-Tron er kompakt, men stor inni med god plass.
Den egner seg også bedre for bykjøring. Sportssetene er også veldig fine og gode å sitte i.
Prisen er 140 000 kroner rimeligere en den større E-tron, men koster likevel 610 000 kroner med alt utstyr.
Det som ikke er så bra, og ganske overraskende, er at Q4 E-Tron bråker mer når den kjører.
Q4 E-Tron er romslig, men har mindre plass og ikke bagasjerom foran.
Det er fysiske knapper i begge bilene, men i Q4 E-Tron føles disse harde og billige. Formen på rattet har vi snakket nok om… Interiøret i Q4 E-Tron ser greit ut, men er ikke noe fint sammenlignet med E-Tron – det er den største forskjellen mellom bilene.
Som alltid: Kjør og prøv bilen selv. Forskjellen i pris på bilene blir ikke så stor. Om man får rabatter på E-Tron og det ikke blir mye forskjell på pris, er det en «no-brainer» å velge E-Tron. E-Tron er også eldre og man får mer rabatter på den.
Vi synes kort og greit at Audi E-Tron kjører og føles bedre enn Audi Q4 E-Tron.
Audi Q4 E-Tron
Spesifikasjoner
Batterikapasitet
76,6 kWt
Bagasjeromsvolum
520 l
Lengde
4588 mm
Bredde
1865 mm
Høyde
1632 mm
Vekt
2135 kg
Rekkevidde
528 km (WLTP)
Type
SUV
Ladekabler
Bildeler og verktøy
Se Rekkevidde-test:
@Krisrifa